Adwords Beheer een vak of niet?

Adwords Beheer een vak of niet?

Adwordsbeheer een vak of niet?Adwords heeft sinds de introductie een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Zowel in kosten per klik als in de mogelijkheden van targetting als vormgeving met behulp van extensies en uitgebreidere tekst. De vraag roept zich daarom op: is Adwords beheer nou een vak of niet? Kan je het beter zelf doen of kan je het beter aan de professional overlaten? Wat is jouw mening hierover?

Geschiedenis adwords

Google AdWords is eind 2000 gestart. Je kon alleen nog maar vertoning kopen en de prijs per vertoning was dermate laag dat we er nu om zouden moeten lachen. Vrij snel daarna kon je ook gewoon betalen per klik. Performance marketing was geboren. Enkele jaren later in 2005 werd Adwords flink veranderd. Behalve het bod en budget werd kwaliteit van je advertentie een belangrijke factor voor de positiebepaling van je advertentie. Ook werd het mogelijk om het aantal zoekwoorden te onderzoeken m.b.v. de zoekwoorden tool in google werd het display netwerk ge├»ntroduceerd. Voor het eerst maakte Google het ook mogelijk om gecertificeerd partner te worden van Google. Daarmee konden bureau’s zich voor het eerst positioneren als partner.

Kwaliteit van Partners

Omdat de drempel voor het worden van partner erg laag is heeft Google in 2013 een meting in het lever geroepen. Voor het eerst kon je zien als partner wat je kwaliteit was ten opzichte van anderen. Ook werd de budgetdrempel omhoog gebracht. Niet iedereen kan dus zomaar Google Partner worden. In 2016 is dat onderscheid verder uitgewerkt tot Google Partner en Google Premium Partner. We hebben niet de indruk dat dit gaat om kwaliteit maar alleen om het hoogte van het Budget dat wordt beheerd. DTG is bijvoorbeeld premium partner van Google. Als je ziet hoe zij Google beheren, daar lusten de honden geen brood van.

Beheersmogelijkheden Adwords

Inmiddels is het aantal functionaliteiten van Adwords zo uitgebreid dat het voor een leek nauwelijks meer is te volgen.

Targetting van zoekwoorden

Was het oorspronkelijk alleen maar mogelijk om zoektermen toe te voegen aan je campagne, nu is het mogelijk gebruik te maken van:

  1. exact match [alleen de exacte zoekopdracht]
  2. woordgroep “de woorden zijn onderdeel van de zoekopdracht”
  3. broad modifier +de woorden achter de plus moeten voorkomen in de zoekopdracht

Advertenties

Er zijn nu veel meer advertentiemogelijkheden. Ook kan er veel meer tekst worden gebruikt voor je advertentie. Je kan jezelf onderscheiden met behulp van:

  • een eerste koptekst
  • een tweede koptekst
  • een uitgebreide beschrijving
  • een zichtbare url (die niet hoeft overeen te komen met de werkelijke)

Daarnaast kan je mobiele advertenties anders inrichten dan desktop advertenties.

Extensies

Met behulp van Extensies kan je extra opvallen door gebruik te maken van:

  1. sitelinks – extra links naar delen van je website
  2. highlights – extra voordelen , usp’s t.o.v. je concurrentie
  3. oproep extensies – biedt mensen de mogelijkheid direct te bellen
  4. locatie-extensies – bedt mensen direct de locatie van of route naar je bedrijf te zoeken
  5. bericht extensies – biedt mensen de mogelijkheid een sms te sturen
  6. prijs extensies – biedt mensen de mogelijkheid je tarieven te bekijken
  7. beoordelingen – laat reviews zien van mensen op andere websites dan die van jezelf

Overige instellingen

Daarnaast is het nog mogelijk om gebruikt te maken van andere instellingen zoals planning, geografische targetting, bodaanpassing per apparaat, uitsluitingen van woorden, ga zo maar door.

Conclusie

Het is mogelijk adwords helemaal zelf in te richten. De online hulp van Adwords is uitgebreid en het begin is gemakkelijk zelf te doen. Echter gezien de klikprijzen nu in adwords en ook de uitgebreide mogelijkheden is het aan te raden om gebruik te maken van een professional. Het geld dat je besteedt aan uitbesteden van adwordbeheer, verdien je snel weer terug.

Adwords Uitbesteden?

Wil je meer informatie over het uitbesteden van Adwords? Neem dan contact op met Saleswizard. Op deze pagina kan je bekijken wat zij kunnen betekenen op het gebied van Adwords beheer.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>